March 16, 2016

Akak Sado



Assalamualaikum

Kali ni bukan nak cerita pasal patah hati lagi, tapi nak cerita pasal kenangan teruk dan paling pahit dalam hidup aku. Dalam family aku, walaupun perempuan dan bergelar anak sulung, aku la yang paling lasak sekali antara diorang. =P

Kenapa aku kata aku paling lasak?

Masa darjah 2 dulu, masa balik dari sekolah agama, kaki kanan aku pernah termasuk dalam ruang antara ekzos dengan rim motor ex5 petak lama tu. Aku taktau macamana boleh termasuk dalam tu. Yang aku tau, bila ayah pulas minyak motor, kaki aku tu dah rasa panas. Bila bukak kasut, stokin aku dah penuh dengan darah. Erghhh. Dapat la cuti 3 bulan, kena jahit sampai 8 jahitan, nak pegi toilet kena merangkak. Bila teringat mesti aku yang ngilu sendiri. Hahaha. Kesan dia, sampai sekarang berbekas kat kaki ni. Sedih tengok. Cacat! Lol.

Tak cukup dengan tu, aku pergi tambah lagi. Benda ni jadi bulan 4, 2015. Masa tengah training bola tampar untuk Sukan Suksis Zon Tengah (SUKAT), aku terjatuh and masa yang sama aku tahan badan aku guna tangan kiri. Tetiba rasa tangan tu tak boleh bergerak and lama2 dia membengkak. Bila pergi klinik UIA, doktor syak tangan aku retak ataupun patah. Terus doktor suruh aku refer hospital Selayang. Ok, doktor kat Selayang kata memang confirm patah. First time wehhhh. Seriau terus aku rasa. 3 bulan jugak la turun latihan suksis, pergi balik kelas, presentation, jawab paper final exam dengan tangan berbalut. Sekarang dalam proses nak pulih sepenuhnya. Rasa la lain dia sebenarnya. Nak buat pumping pun tak berani sebab still rasa sakit.

Doakan aku kembali seperti biasa.

Anyway,

Pengalaman pahit tu sebenarnya paling berharga yang akan buat kau belajar sesuatu daripadanya. Aku tak pernah minta benda tu jadi tapi bila dah kena, kau sendiri akan faham apa hikmah dia. Kau akan belajar untuk elakkan diri daripada asyik menangis je. Maksud aku, benda ni akan ajar kau untuk jadi kuat walaupun sebenarnya setiap kali nak tidur, aku akan menangis jugak. Haha. Lagi, kau akan cuba untuk taknak susahkan orang. Kau akan jadi lebih berdikari sebab kau akan rasa serba salah untuk biar orang buat untuk kau. Aku dah rasa and aku tahu, Allah duga aku sebegitu rupa sebab aku mampu untuk handle. Adanya family, kawan2 dekat sisi yang sentiasa ambil berat, itu akan buat kau rasa sebenarnya hidup ni bukan hanya untuk kau berjalan seorang diri. Tanpa diorang, kau akan jadi lemah. Percaya la cakap aku.

So, konklusinya..
Seteruk mana pun kau diuji, cuba kau selami betul2 apa hikmah disebaliknya. Aku yakin, kau akan bangkit kembali. (:

No comments: